کاربردی

راهنمای خرید درایو (اینورتر)

 راهنمای انتخاب و خرید درایو (اینورتر)

آیا به فکر خرید یک درایو فرکانس متغیر (VFD) یا اینورتر هستید؟ آیا نمی‌دانید که چه درایوی(اینورتری) برای کاربری شما مناسب است؟، خرید درایو(اینورتر) یا کنترل‌کننده دور موتور مناسب می‌تواند کار نسبتاً پیچیده‌ای باشد.

ما می خواهیم  شما بتوانید VFD و لوازم جانبی درایو فرکانس متغیر خود را با اطمینان تهیه کنید. همچنین می دانیم داشتن درک دقیق از محصولاتی که می‌خرید برای احساس امنیت در خرید شما بسیار مهم است.

به همین دلیل، در این مقاله سعی داریم شما را برای خرید درایوی(اینورتری) متناسب با نوع کاربری شما راهنمایی کنیم. همچنین کارشناسان ما در بخش فنی و فروش به صورت تلفنی و حضوری آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. فراتر از قرار دادن اطلاعات در دسترس شما، ما همچنین پشتیبانی فنی را برای محصولاتی که می فروشیم ارائه می دهیم.

راهنمای انتخاب درایو

 پلاک موتور

قبل از اینکه وارد فرآیند بررسی کنترلرهای موتور (VFD) یا همان اینورتر شوید، بایستی اطلاعات مهم موتور را از روی پلاک موتور به دست آورید، این اطلاعات مورد نیاز در زیر آورده شده است:

  • توان موتور بر حسب وات یا اسب بخار (W or HP)
  • جریان بار کامل (FLA)
  • ولتاژ نامی(V)
  • سرعت بر حسب دور در دقیقه(RPM)
  • دانستن اینکه آیا موتور اصطلاحا اینورتری(Inverter Duty) است یا خیر، مفید است

موتور اینورتری(Inverter Duty Motor)همانطور که از نامش پیداست، وظیفه اینورتری به موتور اطلاق می شود که سرعت آن توسط یک اینورتر یا VFD (درایو فرکانس متغیر) کنترل می شود. تفاوت موتور اینورتری و موتور استاندارد در ساختار آن‌ها است.

این موتورها به طور خاص طراحی شده اند تا در سرعت های پایین کار کنند و بیش از حد گرم نشوند. به دلیل روش خاصی که سیم‌پیچ‌ها عایق می‌شوند، بهتر می‌توانند در برابر افزایش ولتاژ ناگهانی سیگنال‌های سوئیچینگ PWM تولید شده توسط VFD مقاومت کنند. عایق خراب نمی شود و باعث خرابی موتور نمی شود. بنابراین، موتورهای اینورتری می‌توانند محدوده سرعت گشتاور وسیع‌تری نسبت به یک موتور استاندارد تولید کنند.

راهنمای انتخاب درایو

نمونه پلاک موتور

**اگر در خواندن پلاک موتور مشکل داشتید می‌توانید از کارشناسان فنی ما در مجموعه الکتروسامه به صورت تلفنی کمک بگیرید.

نوع کاربری

برای انتخاب درایو(اینورتر) علاوه بر مشخصات موتور به اطلاعاتی در مورد کاربری مورد نظر شما نیاز می باشد مانند:

  • نوع بار
  • محدوده سرعت
  • نحوه ارتباط درایو با سایر تجهیزات
  • نیازهای محیطی ویژه

اکنون که اطلاعات پلاک موتور، کاربری مورد نظر و نحوه کنترل VFD را در اختیار دارید، وقت آن است که به برخی از مشخصات مهم در هر اینورتر نگاهی بیندازید که به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب درایو(اینورتر) مناسب کمک می‌کند.

توان موتور

اگرچه در انتخاب درایو جریان بار کامل موتور (بار) المان اصلی و تاثیرگذاری است، اما دانستن توان موتور نیز راهی عالی برای محدود کردن نتایج جستجوی شما است.

جریان بار کامل (FLA)

جریان بار کامل موتور مشخصه‌ی اساسی در انتخاب درایو به حساب می‌آید. برخی افراد از توان استفاده می کنند، اما FLA روش مناسب‌تری برای انتخاب VFD است. هنگام انتخاب درایو فرکانس متغیر بر اساس FLA موتور، بهتر است در انتخاب خود کمی محافظه کار باشید. مخصوصا در کاربری‌هایی که بار اینرسی بالایی دارید، یا راه‌اندازی آن جریان بالایی نیاز دارد.

انتخاب درایوی با جریان نامی بالاتر باعث می‌شود که درایو (اینورتر) خنک تر کار کند و در دراز مدت قابل اعتمادتر باشد، زیرا شما از حداکثر توان درایو استفاده نمی‌کنید.

** معمولا هنگام انتخاب درایو پیشنهاد می‌شود، یک رنج جریانی بالاتر از جریان بار کامل موتور انتخاب شود.

ولتاژ

بسیار مهم است که ولتاژ درایو(اینورتر) و موتور را با ولتاژ موجود در محل نصب مطابقت دهید.

نوع بار (گشتاور ثابت یا گشتاور متغیر)

آیا کاربری درایو فرکانس متغیر شما به گشتاور متغیر یا گشتاور ثابت نیاز دارد؟

بارهای گشتاورثابت باعث می شوند که موتورها در مقایسه با بار گشتاور متغیر جریان نسبتاً بالایی در سرعت های پایین بکشند، بنابراین نوع بار شما در انتخاب درایو، تاثیر گذار است.

** در مقاله درایو فرکانس متغیر چیست به طور مفصل راجع به بارهای گشتاور ثابت و متغیر صحبت شده است.

تشخیص نوع بار بسیار مهم و حیاتی در انتخاب درایو است، چرا که نوع بار شما، مد کنترلی مورد نیاز درایو(اینورتر) شما را تعیین می‌کنند. غالبا توصیه می‌شود برای بارهای گشتاور ثابت از درایوهایی با مدکنترلی وکتور و برای بارهای گشتاور متغیر از درایوهایی با مدکنترلی V/F استفاده شود.

محدوده‌ سرعت

به طور کلی، موتور نباید با سرعتی کمتر از 20 درصد سرعت نامی خود کار کند. اگر موتور، بدون موتور خنک کننده کمکی‌ با سرعتی کمتر از این کار کند، بیش از حد گرم می شود. بنابراین اگر کاربریتان به گونه ای است که موتور بایستی با سرعت پایین کار کند باید از موتور خنک کننده کمکی استفاده شود.

علاوه بر این، باید مراقب افزایش بیش از حد سرعت موتور باشید. به طور کلی، کارکردن موتور با سرعتی بیش از 20 درصد سرعت نامی آن ایده خوبی نیست. برای اطمینان از محدوده سرعت مجاز موتور خود، باید با سازنده موتور خود مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که با افزایش سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور (سرعتی که موتور برای کار در آن طراحی شده است)، گشتاور خود را نیز از دست می دهید. علاوه بر این، نبایستی به طور مداوم از موتور خود جریانی بیش‌تر از جریان بار کامل آن بکشید.

نحوه ارتباط درایو با سایر تجهیزات

با توجه به نوع کاربری، شما گاها نیازمند ارتباط درایو با سایر تجهیزات هستید. ارتباط از راه‌های مختلفی امکان پذیر است.

ارتباط سریال، دیجیتال، آنالوگ و موارد دیگر که برای هرکدام از نمونه ها نیازمند زیرساخت متناسب با خودش می باشد، مثلا تعداد ورودی و خروجی‌های دیجیتال و آنالوگ و یا نوع شبکه ارتباطی درایو متناسب با کاربری شما میباشد یا خیر، همچنین گاها درایوها فقط قابلیت اتصال به تجهیز جانبی خاصی را دارند، مثلا فقط به انکودر افزایشی متصل می‌شوند و یا موارد دیگر.

بنابراین پیش از خرید بایستی به این نکته توجه کرد که درایو قابلیت ارتباط با تجهیزات جانبی مد نظر شما را دارد یا خیر.

نیازهای محیطی ویژه

منطقه و محل نصب درایو(اینورتر) نیز در انتخاب درایو مناسب تاثیر بسزایی دارد، در این بخش به برخی از مهمترین آنها اشاره شده است:

  • کیفیت برق شبکه از نظر متعادل بودن فازها، افت ولتاژ و یا اضافه ولتاژ
  • فاصله‌ی درایو تا موتور

فاصله درایو تا موتور پارامتر مهمی است (فاصله کابل خروجی درایو تا موتور)، برای طول کابل تا 100 متر نیازی به فیلتر نیست. برای طول های 100 تا 200 متر می توان از فیلتر راکتیو AC سری استفاده کرد و برای طول های بیشتر، استفاده از فیلتر LC در ترمینال‌های خروجی VFD ضروری است.

  • آب و هوای محیطی، از منظر میزان دما، رطوبت، گرد و خاک و …

شرایط محیطی محل نصب درایو هم از موضوعات چالش‌زایی است که نیازمند توجهات خاصی است. برای مثال دمای محیط نصب بایستی با دمای کاری درایو مطابقت داشته باشد و یا تهویه تابلو بایستی به گونه ای انتخاب شود که دمای کاری درایو را تامین کند.

همچنین اگر محل نصب دارای رطوبت زیاد یا گرد و خاک بالاست، بایستی به IP درایو در هنگام خرید توجه کنید، یا درایو با IP بالا تهیه کنید و یا از تابلویی با IP بالا و تهویه مناسب استفاده کنید که رطوبت یا گرد و خاک باعث خرابی زودهنگام درایو شما نشود.

لوازم جانبی درایو

استفاده از لوازم جانبی مانند راکتور AC، چوک DC، یونیت بریک، مقاومت ترمز، فیلترها و … کاملا وابسته به کاربری محیط شما است، از این رو توصیه می‌شود برای انتخاب لوازم جانبی درایو حتما با متخصصین در زمینه درایو مشورت نمایید.

*** کارشناسان ما در مجموعه الکتروسامه، از تسلط کافی و لازم برای راهنمایی شما در این زمینه برخوردار هستند.

راهنمای انتخاب درایو

توصیه‌های نهایی

در این مقاله سعی کردیم به صورت مفید و کاربردی نکاتی در مورد نحوه‌ی انتخاب درایو مناسب ارائه دهیم، با این حال این مقاله، یک راهنمای جامع نیست. برنامه‌ها و بارهایی وجود دارند که ممکن است به توجه خاصی نیاز داشته باشند.

هنگامی که یک درایو(اینورتر) را برای هر کاربردی انتخاب می‌کنید، باید محافظه‌کار باشید و درایو را یک رنج جریانی بالاتر انتخاب کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که بار شما به سختی راه اندازی شود (نیاز به گشتاور راه‌اندازی بالایی باشد) یا در حین کار بارگذاری سنگینی مشاهده شود (یعنی از موتور در حالت overload استفاده کنید).

اگر در مورد کاربری خود یا در مورد انتخاب درایو(اینورتر) یا VFD جدید و لوازم جانبی نیاز به مشورت دارید، همکاران فنی ما از طریق پیامرسان های موجود در سایت و یا به صورت تلفنی در خدمت‌رسانی به شما حاضرند.

author-avatar

درباره علی فرهودی مقدم

«علی فرهودی مقدم»،کارشناس ارشد مهندسی الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی، علاقه مند به طراحی و پیاده سازی مدارات الکترونیک قدرت، آشنا به طراحی و شبیه سازی الکتروموتور بوده و در حال حاضر در مجموعه الکترو سامه فعالیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *